Heilig plaatsen, goden, de jungle en de Taj Mahal! - Reisverslag uit Bombay, India van nynke karrenbeld - WaarBenJij.nu Heilig plaatsen, goden, de jungle en de Taj Mahal! - Reisverslag uit Bombay, India van nynke karrenbeld - WaarBenJij.nu

Heilig plaatsen, goden, de jungle en de Taj Mahal!

Door: Nynke

Blijf op de hoogte en volg nynke

05 Juni 2007 | India, Bombay

Zoals jullie weten hebben Klaas en ik even lekker kunnen genieten van een kleine vakantie in het noorden van India!

We kwamen 26 mei tegen 23:00 uur aan in Delhi, we hadden een druk programma voor de boeg want over 5 dagen stond onze terug vlucht al geboekt. Met de trein reizen was geen optie wegens ontbrekende treinverbindingen. We hadden van te voren 3 lokaties besproken die we graag wouden bezoeken omdat ze bij elkaar in de buurt zouden liggen. Wat op de kaart een klein afstandje leek, bleek in werkelijkheid in een straal van 500km te liggen. We besloten een auto met chauffeur te huren die ons naar de verschillende lokaties zou brengen. Voor jullie klinkt dit waarschijnlijk een beetje raar, een auto met driver huren, maar in India is dit normaal. De wegen zijn zo chaotisch en onveilig, maar ook de weggebruikers zijn onvoorspelbaar. Ze halen op het laatste moment in, drukken je in de berm, hebben geen lichten, geen lantarenpalen op de weg dus ik vond een driver wel fijn.

Na een nacht reizen kwamen we aan in Haridwar, een heilige stad gelegen tussen de bergen waar we in de Ganges hebben gezwomen, en met vele anderen onze zondes hebben gereinigt. Mensen stonden met kleren in het water hun handen en gezicht te spoelen. Kinderen werden huilend in het koude water gedompeld en we stoken kaarsen aan die met de stroming mee genomen werden. We bezochten tempels waarin goden afgebeeld waren. Een tempel was erg groot en bezat alle 84 goden. In rijen achter elkaar liepen mensen de klokken te luiden die langs de gangen gevestigd waren. Iedereen heeft een aantal goden die hem extra dierbaar zijn, je luidt de klok die bij de god hoort om hem wakker te maken, hierna volgt een gebed.
’s Avonds tijdens zonsondergang hebben we ons, samen met 10.000 andere mensen, in het hartje van Haridwar verzameld waar normaal gesproken overleden lichamen verbrand worden. Er werd gezongen en gebeden tijdens het aansteken van grote vuur fakkels. Het was net afgelopen toen we overdondert werden door windflagen en een grote regenbui.

De volgende dag zijn we afgereist naar Cobett National park, hier hebben we 2 dagen geslapen in een mooi huisje omringt door de jungle. De weg er naar toe werden we verwelkomd door nieuwsgierige aapjes die overal langs de weg zaten. Grote verkeersborden met tijger plaatjes maakte me enthousiast net als de borden met “Drive slow! Animals crossing!”. In een foldertje stonden 20 namen van dieren die we met de jeep safari in de jungle zouden vinden waaronder tijgers, olifanten, wilde beren tot en met krokodillen. Het zou alleen geen India zijn als deze mooie droom volgens verwachting zou verlopen. We hebben 2 dagen in de jungle gereden en geen dier gezien! Geen een! Als klap op de vuurpijl kregen we nog op de weg terug een lekke band, en dan maar volhouden dat we de jeep niet uit mochten omdat er gevaarlijke dieren in de buurt konden zijn! Nou dat zou tijd worden!!

De volgende dag zijn we naar Agra gereden. The place to be! Het was een lange vermoeiende rit, het was erg druk en lawaaierig op de weg, de hitte was uitputtend en de wegen zaten vol gaten en ik had respect voor Asjok, onze driver. Bijna 70 km hebben we op zanderige wegen gereden die dwars door dorpjes heen gingen die omringt waren door kapotte en verwaarloosde huizen die veel weg hadden van beelden op tv over Afghanistan. Het ligt hier niet ver van daan, net als Pakistan.
De reis hadden we er zeker voor over want wie door India reist moet de Taj Mahal gezien hebben, een grote heilige tempel! Helaas waren Klaas en ik beide ziek waardoor we gedwongen waren om op tijd weer terug naar ons hotel te gaan. Ik kreeg koorts en heb de hele dag verder in bed door gebracht. Klaas kreeg energie genoeg om nog een burcht te bekijken. Op dit moment ben ik nog erg verkouden en veel last van mijn buik maar langzamerhand gaat het steeds beter.

Nou nog 14 nachtjes en dan kom ik weer terug! De tijd vliegt voorbij!

• 05 Juni 2007 - 11:44

Nooi:

Nieeeen vet cool :) kwam mattijs gisteren tegen in de trein en die vertelde idd dat je ziek was :( das niet zo leuk. Maar je komt er wel weer boven op! Als je weer terug bent gaan we kiten hea?! heb ik vet zin in. Nu nog beetje stressen met school maar goed komt hopelijk allemaal wel goed.

Doegiessss en tot snel~!!!
    Zoennnnn

• 07 Juni 2007 - 15:28

Leutje:

Hey nienke,
    goie dikken, tof tof tof! Jij moet wel een goede toekomst te gemoet gaan met al die ervaring en vooral na het bezoeken van alle goden die je nou waarschijnlijk gunstig gezint zijn! ahaha whoehoeho nog maar een paar nachtje en you're back in town! hoop ondertussen dat je wat beter bent, wantehh na alle verhalen die we van mathijs hebben gehoord zijn we ons toch wel wat zorgen gaan maken in huize Floresstraat! :)
    geniet nog maar even van je laatste dagen daar en groetjes aan klaas the baas.
    greetz en hug Ben..
    ohja hier gaat het ook goed, we zijn met de kids op kamp geweest.. en volgende week nog maar keer naar schiermonnikoog met wat kids.. oh zo leuk!!!!!
    genieten
    kus ben

• 08 Juni 2007 - 10:02

Hil:

Hai Nienie!
    Echt gaaf zo'n weekje eruit.. Jammer dat je geen tijgers hebt gezien, dat was nog eens een sterk verhaal voor thuis geweest! Ik vind die olifant ook wel leuk trouwens. Nog 11 nachtjes slapen :-) Zin om je weer te zien! liefs mij

• 10 Juni 2007 - 08:23

Louw En Jannie:

Wat goed van je dat je de energie nog kan opbrengen om nog een reisje te maken naar prachtige plaatsen in india. Mooie foto's van die enorme tempel. Reizen in india is dus geen pretje!?. We hopen dat je fit genoeg blijft om ook de laatste 14 dagen goed af te sluiten. Succes en lieve groeten.

• 12 Juni 2007 - 19:58

Dre:

hey nienepien!!

Cool is die taj he?! zoooo'n groot gebouw...met alleen maar 2 graftombes er in...
    Wel rot dat je weer ziek bent, veel coca cola drinken...en alcohol...dat dood de bacterien ;-)

Dus je gaat over een paar nachten weer naar huis? wat gaat dat snel dan! Ja, dan moet je toch even wachten voor we gezellig onze india ervaringen kunnen delen, want ik blijf hier waarschijnlijk nog wel een tijdje. sowieso 3 weken, maar ik wil mijn ticket wijzigen naar eind juli.

We zien het wel, dat gesprek gaat er wel komen!

Beterschap nog meis, en geniet van je laatste dagen in Incredible India!

Kussie