100 jaar terug in de tijd!! - Reisverslag uit Bombay, India van nynke karrenbeld - WaarBenJij.nu 100 jaar terug in de tijd!! - Reisverslag uit Bombay, India van nynke karrenbeld - WaarBenJij.nu

100 jaar terug in de tijd!!

Door: Nynke

Blijf op de hoogte en volg nynke

25 Mei 2007 | India, Bombay

Allereerst wil ik jullie nogmaals bedanken voor de leuke berichtjes en mailtjes die ik krijg. Het blijft super leuk om wat uit Nederland te horen, en vooral dat mijn site nog steeds gelezen wordt!

Op dit moment zit ik in Mumbai, vanavond vertrekken Klaas en ik richting de hoofdstad Delhi om daar een week lang de jungle, tempels en bijzondere monumenten te bezoeken. We willen toch graag iets meer zien van India dan alleen het platteland en de stad. Op dit moment zijn een groot aantal kinderen voor een weekje terug naar kennissen en familie, dit geeft ons de ruimte om er even tussenuit te gaan.

Het hoogtepunt van deze week waren de eerste regenbuien sinds 9 maanden! Dinsdag ochtend om 7uur werden we gewekt door een groepje kinderen die vrolijk in de regen onze namen aan het roepen waren. Binnen een paar seconden stonden we met ze in de regen te dansen en sprongen in alle plassen die we konden vinden. Volgens mij is het lang geleden dat ik me zo gedragen heb tijdens een fikse regenbui!!

De moesson is begonnen, over een paar week regent het de hele dag door en dit 3 maanden achter elkaar. Op dit moment wisselen de grijze wolken en de strak blauwe lucht zich een beetje af. Zo sta je in de brandende zon je kapot te zweten en zo heb je ineens een dikke bui op je dak!

De tijd begint te dringen, over 4 weken kom ik weer terug. Ik ben flink aan het nadenken wat ik allemaal nog wil bereiken en hoe ik dat ga aanpakken. We hebben nog grote plannen, niet zo zeer gericht op het zomerkamp maar meer op het onderwijs en de school die over 3 weken weer gaat beginnen. Je merkt dat onze mening telt, dat we veel voor elkaar kunnen krijgen wat verschilt van een watertank laten repareren die al maanden stuk is tot het bouwen van een basketbalveldje. Ook geven we veel advies over hoe het nieuwe jaar eruit moet gaan zien en tegen welke problemen we aanlopen zoals de slaapkamers van de meisjes waar de hygiëne ver te zoeken is.

Verder willen ze voor het eerst met tijdroosters werken, 2 uur sportlessen per week toevoegen en de meisjes gescheiden gymles geven omdat ze altijd in het niets vallen tov de jongens. We zullen nog meer materialen moeten aanschaffen en ze hier mee leren omgaan. Daarnaast proberen we ze op het hart te drukken hoe belangrijk het is om de kinderen structuur en discipline bij te brengen en laks gedrag niet te tolereren. Ze moeten hun best gaan doen op school want als ze hun examens halen krijgen ze de kans om door te studeren wat hun kans op een mooie toekomst vergroot!

Toch kan ik niet ontkennen dat ik steeds meer ga verlangen naar mijn leventje in Nederland. Ik besef nu maar al te goed hoe fijn en gestructureerd Nederland eigenlijk is. Het is zoveel schoner en veiliger (gister liep ik over een weg waar grote open putten in het wegdek zaten van een halve meter breed en wel 15 meter diep zonder dat het afgeschermd was, je zou er maar invallen!!)
Verder zie je overal rotzooi op straat, en geen vuilniswagens die het grofvuil komt ophalen. Ook is een riolering niet vanzelfsprekend, de meeste mensen doen hun behoeftes waar ze maar willen. Voor ons is het een grote vieze chaos maar de mensen hier weten niet beter.

Soms heb ik het gevoel alsof ik 100 jaar terug in de tijd ben gegaan. Vooral wanneer ik in kleermakerszit op de grond m’n eten met handen naar binnen zit te werken, en ’s avonds in kaarslicht moet douchen. Overdag zie je hardwerkende vrouwen op het platteland met grote rietenmanden op hun hoofd. Ze wonen in zelfgemaakte hutjes van hout en riet, met vee en rijstvelden op de achtergrond. Water halen ze uit een waterput, en kleren worden in de rivier gewassen.

Op de weg is het nog veel chaotischer. Op tweebaanswegen rijden ze vaak met z’n 5’n naast elkaar en af en toe maak je een noodstop voor een ineens overstekende koe. Ook moet je alert zijn op het aantal spookrijders dat soms wel 50% bedraagt van de totale weggebruikers. We hebben echt files alle kanten op staan!! Maar vooral het idee dat er zoveel vrachtwagens op de weg zitten die geen spiegels, licht en richting aanwijzers gebruiken, en nogal vaak de neiging hebben om ineens naar rechts uit te wijken, beangstigt me nog wel eens. Dit zorgt ook voor enorme geluidsoverlast op de wegen omdat ze elkaar waarschuwen door te toeteren!

Gisteren hadden we samen met Patricia voor de kinderen een 2 daagse trip in Mumbai georganiseerd. Ondanks de wat lange busreis van 2,5 uur waarbij 2 kinderen wagenziek werden en een wit jurkje in een geel jurkje veranderde en mijn zwarte tas in een groene tas hebben ze 2 super leuke dagen gehad. We hebben een sciencecenter bezocht waarbij het plannetenstelsel werd uitgelegd, een museum, een groot aquariumpark, op het strand gespeeld met ballen en frisbees en wezen picknicken in een grote speeltuin. Verder zijn ze verwend met lekker eten en heerlijke drankjes. Het was voor hen een leerzame en een onvergetelijke ervaring!! Bedankt voor jullie donaties!! Tot horens!!

  • 25 Mei 2007 - 10:32

    Klaas:

    Heuj Nynke,

    Komt me bekend voor allemaal. Heb ik de afgelopen tijd ook allemaal gedaan!! ;)

    Zulle we vanavond es even naar Delhi gaan?

    Heb er zin in.

    Tot zo!

  • 25 Mei 2007 - 19:15

    Thies:

    Stelletje vakantievierders!!!!!!
    dat noemen ze nou afstuderen! terwijl wij hier in nederland achter de pc aan het ploeteren zijn....
    heeeeeel veel plezier in Delhi!
    dikke kus
    je vrindske

  • 27 Mei 2007 - 10:26

    Pieter:

    Hai Nynke,

    Tjemig de pemig wat een avontuur zeg!! Mooie verhalen! Sorry voor het ontbreken van mijn reactie tot nog toe, ik weet hoe leuk het is in het buitenland berichtjes van thuis te krijgen.

    Sowieso begint de karrenbeld-tak zich wel mooi te ontwikkelen he. Jij in India, Hiltje straks in Afrika, dan jij over de wereld... Ik moet ook maar weer eens gaan, hehe. Maar goed, eerst heb ik een nieuwe baan, kweet niet of je dat al wist. In de helikopterevenementen! Goed he!

    Nou, nog even heel veel plezier en succes daar. Je bent goeie dingen aan het doen!

    Pieter

  • 28 Mei 2007 - 12:15

    Celine:

    he nienepien!

    Neem je ook een kindje voor mij mee als dat nog in je koffer past?;) over niet al te lang: borreltijd in de hoppe!!!!

    xxx

  • 28 Mei 2007 - 20:42

    Jannie :

    heej nien,
    ik kijk trouw de berichten door, nu een berichtje van mij. vindt het super wat je doet en mis je hier. kuzz

  • 29 Mei 2007 - 14:47

    Chotaa Klaas:

    Hey Nynke!
    Kwam je site toevallig tegen dus dacht maar ff berichtje achterlaten...
    Gaat alles nog goed bij Nareshwardi?? Ik ben echt blij dat ik het project heb gezien en alle foto's zijn echt super om door heen te gaan! Zou nu wel ff wat anders zijn met de monsoon of niet?? Als ik zo terug denk aan die hitte daar zou het zeker wel lekker zijn om wat regen te krijgen nu!
    En hoewel alles in Nederland stukken beter is geregeld ga je alles daaro tog echt wel missen denk ik...dus geniet echt nog ff van je laatste weken in India en met de kids!!
    Lijkt me leuk om je verhalen te horen als je weer terug bent in NL!!
    Doe alle kids en natuurlijk ook Bara Klaas de groeten van Chotaa Klaas.
    Heel veel liefs uut Grunn

    Klaas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bombay

nynke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 10098

Voorgaande reizen:

04 April 2007 - 20 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: